Badatelská výuka
Dějepis na školní zahradě? Ano! Inovativní výuka vedená badatelskou metodou proměnila
běžnou hodinu v dobrodružnou cestu do historie.
Ve čtvrtek 2. října se školní zahrada ZŠ Neštěmická proměnila v opravdové archeologické naleziště. Tentokrát nešlo o obyčejnou hodinu dějepisu, ale o inovativní výuku vedenou badatelskou metodou, při níž se žáci učí objevováním, zkoumáním a vlastní zkušeností.
Učitelé pro šesťáky připravili hned čtyři zajímavá „naleziště“. Děti odkrývaly pravěké hroby, středověkou keramiku i stopy z doby druhé světové války. Nešlo jen o samotné vykopávání – úkolem bylo vše pečlivě zdokumentovat a zkusit přijít na to, jak lidé před stovkami či desítkami let žili a co nalezené předměty znamenaly.
Právě tato forma badatelské výuky ukázala, že historie nemusí být jen čtení z učebnic. Žáci sami hledali odpovědi na otázky, přemýšleli v souvislostech a přitom zažili radost z objevování. „Bylo to skoro jako na opravdových vykopávkách,“ smála se Anička. Její spolužák Matěj dodal: „Mně se nejvíc líbilo, že jsme museli spolupracovat jako tým – jinak bychom na to sami nepřišli.“
Do projektu se zapojila také Městská policie Ústí nad Labem. Strážníci dětem vysvětlili, jak se správně zachovat při náhodném objevu historického předmětu. Teď už naši šesťáci vědí, že nález nepatří domů, ale musí se nahlásit odborníkům nebo policii.
Na závěr děti prezentovaly své objevy před spolužáky – někdo se stal archeologem, jiný historikem nebo dokumentaristou. Společně tak zažili, že badatelská výuka je nejen poučná, ale i zábavná a dobrodružná.
Projektový den byl důkazem, že i školní zahrada se může na chvíli změnit v archeologickou lokalitu a že dějepis může být hodina, na kterou se nezapomíná.